Educational software for the recognition of emotions in children with autism: Case of study at the Special Education Institute “Carlos Garbay”

Authors

  • Paulina Paula Escuela Superior Politécnica de Chimborazo
  • Verónica Cunalata Investigador Independiente
  • Daniel Acosta Investigador Independiente
  • Patricio Santillán Escuela Superior Politécnica de Chimborazo

DOI:

https://doi.org/10.47187/perspectivas.vol1iss2.pp8-14.2019

Keywords:

Autism, Emotions, Educational Software, TICs

Abstract

Present work reposts on the development of a software tool to support teaching-learning process about the emotion recognition on autistic children. To collect specific information from the target group, a field study was carried out in the Especial Education Institute “Carlos Garbay” in Riobamba city. The collected information begins with the design stage, based on the Bruce Archer´s methodology, allowing to elaborate a specific identity for the application. Regarding software development the Peré Marqués methodology was used. Results obtained are the identity, the structuring and layout of educational software with the respective navigation map and user manual. Also, from the test performed in the Institute, it was observed that the recognition of emotions by autistic children increased from a medium to medium-high level.

Métricas

References

AUTISM SPEAKS. ¿Qué es el autismo? Una descripción [en línea]. Canadá, 2017. [Consulta: 26 abril 2017]. Disponible en: https://www.autismspeaks.org/qu%C3%A9-es-el-autismo

LOZANO, J, et al., “Las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en el proceso de enseñanza y aprendizaje del alumnado con trastorno del espectro autista (TEA)”. Revista fuentes [en línea], 2013, (España) volumen (14), pp. 195-198. [Consulta: 13 enero 2017]. Disponible en: http://institucional.us.es/revistas/fuente/14/LAS%20TECNOLOG%C3%8DAS%20DE%20LA%20INFORMACI%C3%93N.pdf

CUXART, FRANCESC. EL AUTISMO – ASPECTOS DESCRIPTIVOS Y TERAPÉUTICOS [en línea]. Málaga-España: Aljibe, 2000. [Consulta: 23 de abril 2017]. Disponible en: http://www.autismo.com.es/autismo/documentacion/documents/El%20autismo.pdf

GARZA, JAVIER. AUTISMO – MANUAL AVANZADO PARA PADRES [en línea]. Bogotá-Colombia: PSICOM Editores. [Consulta: 26 de abril 2017]. Disponible en: http://ciapat.org/biblioteca/pdf/686-Autismo_manual_avanzado_para_padres.pdf

CENTERS FOR DISEASE CONTROL AND PREVENTION. Autism Spectrum Disorder (ASD) [en línea]. Atlanta-USA: U.S. Department of Health & Human Services, 2016. [Consulta: 26 abril 2017]. Disponible en: https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/facts.html

COHEN, SIMON BARON. Autismo y Síndrome de Asperger – traducción de Sandra Chaparro [en línea]. Madrid-España: Alianza editorial, 2010. [Consulta: 17 de marzo 2017]. Disponible en: http://www.dandrosh.com.mx/books/Autismo%20y%20Sindrome%20de%20Asperger%20-%20Simon%20Baron%20Cohen.pdf

RAMÓN LATORRE, Ivonne Viviana. “Ejercicios basados en juegos para el desarrollo de la adaptación social en los niños y niñas con Autismo de la Unidad Educativa “Carlos Garbay” de la ciudad de Riobamba en el periodo septiembre 2015- marzo 2016” [En línea] (tesis). (pregrado) Universidad Nacional de Chimborazo, Facultad de Ciencias de la Salud, Escuela de cultura Física y Entretenimiento Deportivo.2016. pp.15-19. [Consulta: 2017-04-20]. Disponible en: http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/1783/1/UNACH-EC-CUL-FIS-2016-0014.pdf

MIGUEL MIGUEL, A. M. “El mundo de las emociones en los autistas.”. Revista Electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información [en línea], 2006, (España) 7(2), p. 173-179. [Consulta: 26 abril 2017]. ISSN 1138-9737. Disponible en: https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/56512/1/TE2006_V7N2_P169.pdf

RENÉE, V. Aprovechar el poder del color para atender a su historia [en línea]. 2015. [consulta:04 de mayo 2017]. Disponible en: http://nofilmschool.com/2015/10/harnessing-power-color-service-your-story

GUILLÉN, Susana, et al. “Uso de las TIC en el Trastorno de Espectro Autista: aplicaciones”. EDMETIC, vol. 5, no 2 (2016), (España) pp. 134-157.

ARIZA, Verónica, “Investigación en diseño: una visión desde los posgrados de México: Retrospectiva del método en el diseño”. Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, Ed. 1ra. (2012), (México).

MARQUÉS, P. Metodología para la elaboración de software educativo. Barcelona – España: Estel, 1995, pp. 7-17.

Published

2019-07-17

How to Cite

[1]
P. Paula, V. Cunalata, D. Acosta, and P. Santillán, “Educational software for the recognition of emotions in children with autism: Case of study at the Special Education Institute ‘Carlos Garbay’: Array”, Perspectivas, vol. 1, no. 2, pp. 8–14, Jul. 2019.

Issue

Section

Artículos arbitrados